Disney prinsessen

Laatst had ik een artikel geschreven over de dingen die me hebben gemaakt tot wie ik nu ben. Daar hoort Disney bij, vooral de sprookjes van de Disney Prinsessen. Maar hoe kan Disney je leven zo veranderen of beter gezegd; je maken tot de persoon wie je nu bent? Nou, dat kan dus en vandaag leg ik uit hoe. Enjoy! 

Het begon allemaal met het laten voorlezen van sprookjes, vooral de sprookjes van Grimm vond ik erg leuk vroeger. Al deze sprookjes eindigde met een ‘happy ending’, dat vond ik vroeger geweldig. Hoe saai ik nu voorspelbare boeken vindt met dat saaie goede afloop, zo leuk vond ik vroeger die voorspelbare boeken. Eerst een rooskleurig leventje, dan een conflict en dan meestal een goed eind. Het zijn misschien ook de leuke herinneringen die ik aan het voorlezen van sprookjes heb. Mijn moeder las voor en zat in het midden op de grote bank en ik en mijn zusje ernaast met een groot warm fleeche deken en een warme kop melk met honing. Toen kwamen de disneyfilms, waaronder Sneeuwwitje en de zeven dwergen die ik als allereerste zag in het bed van mijn oma terwijl ik tegen haar aan lag. Ik vond de film zo leuk dat ik deze film 1000 keer heb gezien, en toch blijf ik ‘m leuk vinden, ja, nog steeds. Toen ik zes jaar was, mocht ik een abonnement op het prinsessen tijdschrift, die ik toen verzamelde. Ik was een echt meisjemeisje en vond alles geweldig. Hoe die prinsessen eruitzagen, hun kleding, alles. Ik wilde toen ook zeemeermin worden omdat ik Ariel zo mooi vond en omdat ik ook zo lang haar had, tot over mijn billen zo lang. Natuurlijk besefte ik later dat dat niet mogelijk was, maar ik hield me dan maar voor om prinses te worden. het maakte mij zo gelukkig, mijn eigen wereldje waar dieren konden praten en alles er zo rooskleurig uitzag, trouwde met een prins, mijn fantasie. Mijn moeder maakte altijd ‘prinsessenkapsels’ voor me waar ik veel complimenten over kreeg, dit had uren nodig om mijn haar zo mooi te krijgen. Toch bleef ik denken aan het gezegde: wie mooi wilt zijn moet pijn lijden. Maargoed, vroeger kreeg ik ook alles met Disneyprinsessen een paar van deze dingen heb ik nog en hebben emotionele waarden voor me. Het komt er eigenlijk op neer dat de sprookjes(boeken) en films ontzettend veel voor me betekent hebben, waar ik leuke gedachten aan heb. Ik ben benieuwd hoe dat later is of die kinderen uit laten we zeggen 2050 ook nog opgroeien met barbiepoppen, sprookjes en disneyprinsessen of dat ze misschien spelen met hun (erg ouderwetse) ipad en baby robots. Ik ben benieuwd.

Zijn jullie ook zo dol op Disney?

X.Josephine

Leave a Reply

